USA Rundtur                                                                                                                                             Billeder fra turen >>

Fra den 15. juli til den 12. august 2006 kørte vi rundt i det vestlige USA - "vi" er Kasper, Gerly. Per, Else og Hans. Det var en tur der havde været længe undervejs, vi begyndte at tale om muligheden for en fælles tur tilbage i 2001/2002. Den detaljerede planlægning begyndte i foråret 2005, hvor vi fik fastlagt nogle rammer for turen.

Rammerne gik ud på, at vi ville se San Francisco, Little Big Horn, Zion-, Bryce- og Grand Canyons, Las Vegas og San Diego. Vi havde 4 uger til turen. Begrænsningerne lå i, hvor langt vi ville/kunne køre per dag. Så var der spørgsmålet om vi skulle leje en 7-personers Van og overnatte på motel eller skulle vi leje en autocamper, hvor vi kunne bo alle 5? Vi kom hurtigt frem til, at vi nok kunne have brug for at gå hver til sit om aftenen efter at have brugt hele dagen på fælles oplevelser. Ved en nærmere undersøgelse af markedet fandt vi ud af, at det faktisk var en del billigere at leje en Van og bo på motel end at leje en stor autocamper og overnatte på campingpladser - så var det afgjort.

Vi brugte en del tid på, via Internettet, at undersøge markedet for flybilletter og billeje. For at kunne måle resultatet af vore anstrengelser tog vi tilbud hjem fra Profilrejser og FDM. Faktisk var vi overbeviste om at vi kunne gøre det billigere selv - men det kunne vi ikke. Begge selskaber lå under det vi selv kunne opnå og var i øvrigt meget lige på prisen.

Vi ville ikke booke moteller på forhånd - ganske vist havde vi fastlagt en køreplan, men vi var en smule usikre på om den kunne holde, og vi ville også gerne have den frihed der lå i, at kunne ændre på planen, hvis der viste sig noget interessant, der skulle ses nærmere på - så derfor havde vi kun booket de 2 første nætter i San Francisco - det var en fejl! Den periode vi havde til vores rådighed faldt sammen med den amerikanske højsæson, så mange moteller var booket fuldt op, og priserne var sat noget op i forhold til de priser vi kunne have booket til i foråret.

Vi landede i San Francisco den 15. juli efter en 13 timer lang flyvetur fra København via Reykjavik. I SFO fik vi udleveret vores udlejningsbil - en Ford Freestar. 4,2 l motor, automatgear, fartpilot, aircondition - der manglede ikke noget. Ved udleveringen blev de ekstra kørere skrevet på lejebeviset - et forsikringsspørgsmål - uden ekstra omkostninger. Servicen var god og hurtig.

Efter 2 dage i San Francisco gik turen nordøst på mod Yellowstone Nationalpark. Undervejs får vi set Muir Nationalpark og Grand Teton nationalpark. Skal man se flere nationalparker i ferieforløbet kan det betale sig at købe et nationalparkpas. Det koster $50,00 og gælder for alle i bilen. De kan købes i alle nationalparker. Vi kommer igennem Californien, Nevada og Idaho inden vi den 22. juli kører ind i Yellowstone gennem den sydlige indgang. Hvis man skal bo i en nationalpark i højsæsonen er det nødvendigt at booke værelserne på forhånd - det havde vi fundet ud af inden afrejsen og fået de 2 sidste værelser der var. Nationalparkerne administreres af Xanterra Parks & Resorts. Vi havde 2 dage i Yellowstone Nationalpark og det var alt for lidt - her kunne vi have brugt meget mere tid. Det er desværre ikke et sted man lige kommer tilbage til, men er man til NATUR kan det stærkt anbefales.

Den 23. juli kører vi fra Yellowstone af den nordøstlige indgang, gennem Cooke City og over Rocky Mountains - en utrolig flot tur. Vi når til Cody - Buffalo Bils hjemby - hvor vi overnatter. Næste dag går turen til Hardin i Montanta - Crow indianerne reservat, hvor vi skal se General Custer Last Stand ved Little Big Horn.

Den 25. juli - vi har sat hele dagen af til at se det sted hvor General Custer og de fleste af han folk fra det 7. kavaleri faldt - det er igen en utrolig varm dag, men vi vandrer alligevel ud over slagmarken, bærende på hver sin flaske vand. Hen på eftermiddagen kører vi ind til Sheridan, hvor vi skal overnatte. Dagen efter forsætter vi mod syd gennem Wyoming - en hård lang tur. Den 27. juli når vi Salt Lake City, hvor vi hviler ud en dag inden turen går videre med de store Canyons i Utah og Arizona.

Fra den 29. juli til den 2. august bevæger vi os rundt i noget af den mest storslåede natur jeg nogensinde har set (kan ikke genfortælles - skal ses) og vi overnatter i endnu et indianerreservat - Navaho i Arizona - Tuba City.

Den 2. august er vi tilbage i civiliserede omgivelser - sådan da - vi er i Las Vegas. En fantastisk, surrealistisk og overdådig by. Vi bruger 2 dage her - bor på CircusCircus sammen med de andre fattigrøve. Og får også spillet lidt - klart nok.

4. og 5. august er vi i San Diego og får set San Diego Zoo og Sea World - et must når vi alligevel er på de kanter. Derefter kører vi mod nord igen mod Los Angeles.

LA, den 2. største by i USA kun overgået af New York. og den er stor - vi kørte lige knap 1.000 kilometer på 4 dage uden på noget tidspunkt at komme uden for bygrænsen, men så fik vi også set en hel del - Venice Beach, Beverly Hills, Bel Air, Rodeo Drive, Hollywood Boulevard, Universal Studios bare for at nævne noget.

Den 9. august kørte vi igen mod nord for at nå tilbage til San Francisco. Undervejs fik vi besøgt Solvang og San Simeon, hvor vi så Hearst Castle og Big Sur, hvor vi så søelefanter.

Den 12. august var vi tilbage i San Francisco efter at have kørt 8.500 kilometer i 28 dage, gennem 7 stater.

Her kan du se nogle af vores billeder fra turen.